Bliv klogere på business intelligence

Digitalisering og teknologi er to af de ting, der i dag fylder enormt meget i de fleste virksomheder. Det har gjort mange i stand til at arbejde mere effektivt og produktivt, når man lader digitale teknologier om at tage nogle opgaver, der tidligere kunne tage timer for en medarbejder at sidde med. Nogle ting er knapt nok mulige at få til at hænge sammen – men business intelligence kan være et fantastisk værktøj her.

Men hvad er business intelligence? Grundlæggende er det et værktøj, I kan bruge til at omforme de informationer, I får fra jeres kunder, til indsigter. Det betyder, at I kan evaluere jeres egne indsatser i forbindelse med salg. I bliver i stand til at skabe overblik over, hvilke tiltag og tilgange til kunder, der har ført til succes, mens I også kan se, om I kører efter modeller, der har en lavere succesrate i forhold til B2B-salg.

Hvorfor skal det foregå automatisk?

Måske du tænker, det er mere personligt og relevant, hvis I har en IT-afdeling med eksperter og analytikere til at sidde og gennemgå jeres resultater. Det er reelt set forståeligt nok, men grundlæggende er årsagen til, at digital business intelligence ofte fremhæves, at det er tidsbesparende og giver lynhurtig feedback. De enkelte medarbejdere er i stand til at vurdere deres egne indsatser løbende, uden der skal en hel anden afdeling kobles på.

Business intelligence har været en del af salgsbranchen i årtier, men den har løbende udviklet sig fra den klassiske type, som nævnt ovenfor, til den digitale løsning, hvor processerne foregår elektronisk. Det behøver ikke at være en stor virksomhed, før det bliver relevant. Selv i mindre virksomheder med mere specificerede salg, kan det være relevant at analysere indsatser, så I bliver klar over, hvordan I kan udvikle jer endnu mere og ramme jeres kunder fuldstændig spot on – hver gang.